Login / Logout

06 531 91 237
×

Fout

Strange, but missing GJFields library for /www/plugins/content/autoreadmore/autoreadmore.php
The library should be installed together with the extension... Anyway, reinstall it: GJFields

Wat doe jij? Verkopen of adviseren?

Ben jij dol op verkopen? Of is dat een raar en eng woord voor je?
Verkopen is je diensten aanbieden aan iemand die ze heel goed kan gebruiken. Heel veel mensen vinden verkopen eng. Ze zijn bang dat ze worden afgewezen dus doen ze maar geen aanbod.

Doe jij wel een aanbod?

Maar eigenlijk is het raar dat, als jij een potentiële klant ontmoet, jij helemaal geen aanbod doet. Omdat je bang bent dat diegene het niet van je wil kopen. Omdat jij er dan bij voorbaat al vanuit gaat dat hij niet bij je wil kopen. Dus doe je geen aanbod, ga je het niet hebben over hoe jij hem kunt helpen en laat je de klant gewoon achter met zijn ‘pijn’ en verlangens.

Wat zal hij wel niet denken?

Is dat niet asociaal? Dat jij met jouw kennis niet iemand gaat helpen die jouw hulp nodig heeft? Jij kunt je klant helpen maar dat doe je niet. Ben je bang voor wat hij zal zeggen of wat hij van je zal denken?

Maak de verbinding voor je klant

Als jij het vanuit je hart en met je beste intenties aanbiedt, is het nooit asociaal. Op dat moment laat jij zien dat jij diegene bent die kan helpen. Jij kunt je klant brengen naar waar hij heen wil, naar zijn wensen en verlangens. Van waar hij nu staat en van een situatie die niet wenselijk is, naar de ideale situatie. Het aanbieden van je diensten is namelijk het slaan van een brug tussen waar iemand nu is en waar iemand graag zou willen zijn. En die brug, dat ben jij! Jij kunt die verbinding voor je klant zijn en maken.

Verkopen is dus gewoon het helpen van je klant.

Breng de opties in kaart

Vergelijk het eens met een heel groot meer waarbij je klant aan de ene kant staat en graag aan de andere kant wil komen. Je klant staat in de huidige, zeker niet ideale situatie en wil naar de overkant, naar de gewenste situatie, naar zijn verlangens. Er is geen brug over het meer en de enige opties die je klant heeft zijn:
1. Om het meer heen rijden
2. Gaan zwemmen naar de overkant
3. Bij jou instappen in je boot en samen naar de overkant varen.

Omrijden

Je klant volgt zelf een route en gaat zelf uitzoeken hoe hij aan de andere kant van dat meer kan komen. Wat kost dat de klant? Tijd, geld, frustratie en de klant zit langer in zijn ongewenste situatie. En dan is het ook nog maar de vraag of je klant ook bij zijn eindpunt aankomt. Vaak heeft je klant al geprobeerd om zelf uit deze situatie te komen en daarmee veel tijd (en geld) weggegooid. En nog is hij niet in zijn ideale situatie. Is dit dus de beste optie voor je klant?

Zwemmen

Zwemmen is ook een optie, daar kan je klant ook voor kiezen. Daarbij wordt hij nat, kan hij kramp krijgen, duurt het allemaal langer, is het ook niet wat hij verwacht en er is een redelijke kans dat hij de overkant niet eens haalt.

Of hij stapt in je boot

En die boot, die heb jij. Je klant staat aan de ene kant, in zijn ‘pijn’ en frustratie en hij wil naar de overkant, naar zijn verlangen en zijn gewenste situatie. Je pakt de boot en zegt tegen je klant “Geef mij je hand, dan gaan we samen”. We zetten samen koers naar de overkant, ik weet hoe deze boot werkt. Dit is je investering, dit is wat een ticket naar de overkant kost maar dit is wat het je allemaal gaat opleveren. Ik ga ervoor zorgen dat jij heelhuids aan de overkant komt. Ik zorg ervoor dat jij je ongewenste situatie, je ‘pijn’ achter je kunt laten en je verlangen en je ideale situatie werkelijkheid wordt.

Verkopen wordt adviseren

Als je op die manier met je klant praat, de situatie zo schetst, dan gaat het bijna vanzelf. En dan is er helemaal geen verkoop, dan adviseer je gewoon om bij jou aan boord te komen! En natuurlijk zullen er altijd mensen voor omrijden of voor zwemmen kiezen. En dat is geen probleem, die keuze mogen ze maken.

Dus doe een aanbod!

Als je dit gaat toepassen, kun jij je dus volledig vrij voelen om een aanbod te doen. En jij zult je dan ook oké voelen als je klant ‘nee’ zegt. Omdat je weet dat een aantal van je potentiële klanten zal kiezen om te zwemmen of om te rijden. En als dat dan niet lukt, kunnen ze altijd nog klant bij je worden.

Spreek met je klanten en laat hen de opties zien

Hoe meer potentiële klanten jij spreekt, hoe meer klanten je zult krijgen. Als jij er maar 4 per maand spreekt en er zegt maar één op de vier ja, dan heb je maar 1 klant per maand.
Maar als je er 4 per week spreekt en 1 van die vier wordt klant, dan heb je 4 klanten per maand. En daarom is het zó belangrijk om zichtbaar te zijn en te laten zien wat je doet zodat je ook deze klanten kunt vinden.
Dus als er iemand in nood is en jij kunt hem helpen, dan ga je dat toch doen! Jij hebt de kennis om hem verder te helpen en je biedt dat aan met de beste intenties dan is dat toch helemaal prima? En dan is het aan je klant om te beslissen welke van de 3 opties hij kiest. Nog geen profiel van jouw ideale klant? Lees dan hier hoe je dat maakt.

Zullen we hierover eens doorpraten?

Heb jij een eigen bedrijf en denk je, eigenlijk doe ik ook nooit een aanbod en wil je daar verandering in brengen? Of wil je deze theorie eens ‘oefenen’? Wil je graag hierover eens doorpraten met me? Of eens met mij kijken hoe jij aan je ideale klant kunt laten zien wat het ‘aan boord stappen’ bij jou hem oplevert? Mail me dan op en vraag een gesprek aan. Ik heb elke maand 2 plekken vrij in mijn agenda en ik denk graag met je mee!