Login / Logout

06 531 91 237
×

Fout

Strange, but missing GJFields library for /www/plugins/content/autoreadmore/autoreadmore.php
The library should be installed together with the extension... Anyway, reinstall it: GJFields

Heb jij een ideale klant profiel? Waarom ook jij keuzes moet maken!

Afgelopen week was ik met een groep ondernemers in gesprek over ‘de ideale klant’. We hadden het over inzichtelijk maken wie dat is en hoe je dat kunt doen. Een aantal ondernemers ging lekker aan de slag maar er waren er ook een paar die er moeite mee hadden. Ze voelden weerstand en vonden dat ze de wereld gaandeweg wilden ontdekken en door aan het werk te zijn wel zouden ervaren wie hun ideale klant nou precies was.

Waarom je wél moet kiezen

Gaandeweg ontdekken wie je ideale klant is, is prima. Begrijp me niet verkeerd, ik wil je echt niet in een keuze duwen. Maar ik wil je wel een spiegel voorhouden en je uitleggen waarom kiezen voor je ideale klant je focus en rust brengt. 

Je ideale klant is samen met je passie/missie en je doel, het fundament van je bedrijf. Meer over je passie en missie lees je hier. Mijn blog over je doel, je stip op de horizon kun je hier vinden. 

Ben je bang om de keuze te maken?

Angst bij keuzes maken komt vaak voort uit de angst om verkeerde keuzes te maken. Dat je er achteraf achter komt dat je keuze niet goed heeft uitgepakt.

Kiezen voor je ideale klant

Ben je bang dat jij kiest voor iemand waarbij je achteraf denkt, dat is mijn ideale klant helemaal niet? Hoe erg is dat? Wat zou het ergste zijn aan deze situatie?
Dat is juist een mooi stukje leerproces in je ondernemersschap. Hierdoor leer je nog beter met wie jij wel wilt werken en op welke voorwaarden je wilt werken.
Ook ik moest het leren
Ook ik heb wel eens ja tegen klanten gezegd waar ik over twijfelde. Ik ben er vol voor gegaan en heb met mezelf afgesproken dat ik het zou zien als een leerproces. En dat was het ook. Het leerde mij om van tevoren veel beter te onderzoeken wat mijn klant wilde bereiken, of mijn klant ook écht gemotiveerd was en ook in zag dat we samen de doelen gingen halen die hij voor ogen had.

Hoe kom je daar achter?

Wat als je geen klanten hebt om mee te onderzoeken of zij je ideale klant zijn? Hoe kom je er dan achter wie je ideale klant is? Blijf je dan maar roepen dat jij iedereen wilt en kunt helpen? Met als resultaat dat niemand zich aangesproken voelt en niemand weet waarvoor hij bij jou terecht kan. Omdat ze zich niet voelen aangesproken?

Kiezen voor je ideale klant zorgt ervoor dat je ideale klant kiest voor jou!

Het kiezen voor je ideale klant geeft veel rust en focus. Het zorgt ervoor dat jij weet wie jij wilt bereiken, dat je weet hoe je dat moet doen, hoe jij hem aanspreekt en waar jij je ideale klant kunt ontmoeten. Het zorgt ervoor dat jij de aandacht trekt en dat je opvalt. Als je opvalt is, is er ook een kans dat mensen niet voor jou kiezen. Dat hoort erbij en is dat erg? Nee. Wanneer jij zorgt dat je de aandacht trekt en opvalt, zal je ook de mensen aantrekken bij wie dat past en die ook bij jou passen. Zij zullen zich aangesproken voelen en contact met je opnemen.

De elementen van een succesvolle doelgroep (ideale klant):

  1. Het is de klant met wie jij graag wilt werken.
  2. Het probleem of de pijn van je doelgroep ken jij je weet dat ze daaraan willen werken en daar een oplossing voor zoeken.
  3. Met de dienst of aanpak die jij biedt, kun jij het probleem oplossen.

Waarom je moet kiezen voor een ideale klant (doelgroep):

  • Je expertise wordt steeds groter.
  • Je kunt je beter onderscheiden van anderen.
  • Je kunt veel gerichter je marketingboodschap schrijven.
  • Je trekt de juiste klanten aan.
  • Anderen kunnen makkelijker naar je doorverwijzen.
  • Je kunt je klanten benaderen, je kent ze goed en je weet waar ze mee zitten.
  • Je werk wordt nog leuker! Je gaat werken voor de klant waar je echt blij van wordt!

Hoe maak je een ideale klant profiel?

Dit doe je aan de hand van demografische en psychografische punten. Hierbij beschrijf je dus:
  • Leeftijd,
  • geslacht,
  • inkomen,
  • hobby’s,
  • opleiding etc.
Daarnaast beschrijf je ook:
  • Doelen en waarden.
  • Info bronnen.
  • Uitdagingen, pijnen en verlangens.
  • Bezwaren en triggers.

Empathy Map jouw ideale klant Bureau OkerEen heel handig hulpmiddel hierbij is de Empathy map. Print hem uit of teken hem na en ga hem invullen aan de hand van post-it briefjes.

Je zult zien dat je veel dieper in kunt gaan op je gevoelens van je ideale klant en daardoor ook veel beter weet welke pijnen en verlangens jij voor hem kunt oplossen. Jij weet dus nu welke resultaten je klant bij jou kan bereiken en je weet nu ook hoe jij hem zo kunt aanspreken dat hij zich echt aangesproken voelt en denkt, daar moet ik mee aan de slag!

Wil je het graag eens met me hebben over jouw ideale klant? Mail me dan op en ik neem contact met je op!