Login / Logout

06 531 91 237
×

Fout

Strange, but missing GJFields library for /www/plugins/content/autoreadmore/autoreadmore.php
The library should be installed together with the extension... Anyway, reinstall it: GJFields

Heb jij soms ook dat je niet goed weet wat je moet doen om verder te komen met je bedrijf? Of vind jij het moeilijk om snel keuzes te maken? Of heb je ook het idee dat je te weinig aan je bedrijf werkt?


Ook jij hebt een winstgevend plan nodig. Geen plan? Dan mis je de focus en de doelgerichtheid waarmee jij je bedrijf kan laten groeien. Grote kans dat je elke dag maar wat doet en dat jij je laat beheersen door de waan van de dag. En dat is jammer want dat kan anders!

De stip op de horizon

Een goed plan geeft een stip op de horizon waar jij heen wilt, het geeft je een doel om naar toe te werken. Door dat plan weet jij welke acties jij elke maand moet ondernemen om jouw doel te gaan halen.

Doe jij maar wat?

Zonder plan doe je maar wat. En natuurlijk gaat dat soms ook best goed. Maar, met een goed plan ga jij veel sneller. Je gaat veel doelgerichter te werk en daardoor haal jij ook sneller de resultaten die jij wilt. Kortom, je bedrijf groeit sneller en je weet wat je te doen staat!

Geen plan = geen doelgerichtheid

Toen ik nog geen plan had, liet ik mij leiden door de waan van de dag. Ik deed wat mijn klanten van mij wilden en ik werkte mijn uren. Maar ik werkte helemaal niet aan mijn bedrijf! En, alles wat ik tegenkwam vond ik leuk. Ik had wel 50 ideeën waar ik wel mee verder wilde en daardoor miste ik de focus op wat écht belangrijk is, de groei van mijn bedrijf.
Eigenlijk deed ik van alles maar mijn bedrijf groeide niet verder.

Herkenbaar? Ga dan met onderstaande stappen aan de slag en je zult zien dat je ook focus krijgt!


Hoe maak je een goed en winstgevend plan?

Volg de stappen hieronder en je ziet meteen welke acties jij moet ondernemen om je bedrijf te laten groeien.

1. Waar wil jij over 3 jaar staan?

Doe je ogen dicht en bedenk waar je over 3 jaar wilt staan. Wat wil je hebben bereikt met je bedrijf? Hoe wil je wonen, hoe wil je werken en hoe sta je dan in het leven? Schrijf dat op.

2. Stel je jaardoel op

Schrijf dan nu je jaardoel op. Wat wil jij precies bereiken over 1 jaar?
Hoeveel omzet wil jij het komende jaar maken? Dat kan ook van juli 2016 t/m juni 2017 zijn.
Hoeveel klanten wil jij dit jaar hebben x welk product? Hoeveel van je huidige klanten gaan komend jaar nog een product/dienst van je afnemen?
Welk nieuw product wil je dit jaar ontwikkelen?

Niet al je jaardoelen hoef je in geld uit te drukken maar maak ze wel helder. Je kunt ook als jaardoel hebben dat jij je namenlijst wilt laten groeien naar 500+.

Ik wil bijvoorbeeld dit jaar nog mijn online training helemaal af hebben. Dat is echt een groot en duidelijk doel voor mij voor dit jaar. Dit doel is nu nog niet in geld uit te drukken maar volgend jaar kan ik daarmee al wel gaan rekenen. Dan wil ik bijvoorbeeld mijn online training 24 keer verkopen x de prijs.

3. Kijk of je jaardoel past bij levensstijl.

Past je jaardoel bij je levensstijl? Hoeveel moet jij per maand verdienen om je vaste lasten te kunnen betalen? Hoeveel heb jij nodig om in je levensonderhoud te voorzien? Schrijf op hoeveel jij precies per maand naar jezelf moet overmaken om te kunnen leven en te blijven wonen waar je nu woont.

4. Welke bedrijfskosten heb jij?

Hoeveel moet jij verdienen om je bedrijf te laten doorlopen? Breng in kaart wat de kosten zijn van je bedrijf. Neem daarin alle kosten mee. De kosten van je bank, kantoorhuur, de kosten voor het aanschaf van materialen, inkoopkosten etc.

5. Bouw een buffer op

Naast dat jij elke maand genoeg moet verdienen om jezelf een salaris over te maken, moet je natuurlijk ook je kosten betalen. Daarnaast moet je zorgen dat je een buffer opbouwt. Deze kun je gebruiken voor bijvoorbeeld je vakantieweken, een onverwachte tegenvaller of om een periode van ziekte te kunnen overbruggen.

6. Ga nu rekenen

Doe dat als volgt:
Jaaromzet – kosten = winst.
Nu ben je er nog niet want van je winst moeten ook nog een paar zaken worden afgetrokken:
- AOV
- Inkomstenbelasting
- Jouw salaris (privé opnamen)
- investeringen
- je buffer
Onderaan de streep blijft nu een bedrag over. Is dit een bedrag in de plus? Dus is je jaardoel winstgevend? Ja? Ga dan verder met de volgende stap. Nee? Pas je jaardoelen aan.

7. Werk je jaardoel uit in een kwartaal doel en een maand doel.

Pak een stuk papier en schrijf voor elk kwartaal op wat je doel is en vertaal dit ook naar een maanddoel. Dus schrijf voor elke maand op:
- Hoeveel klanten je nodig hebt x je product
- Hoeveel terugkerende klanten je nodig hebt x product
- En, daar is hij weer, hoeveel nieuwe inschrijvers jij elke maand nodig hebt om je lijst met inschrijvingen aan het einde van het jaar op 500+ te hebben.

En in mijn geval is dat: in welke maand ik welke module van mijn online training af moet hebben.


Aan de slag!

Zorg ervoor dat jij je doelen bij de hand hebt zodat je precies weet wat je elke maand moet doen. Hierdoor krijg je meer focus op je groei en kun je sneller beslissingen nemen. Want bij alles wat je tegenkomt kun jij je nu afvragen: “Helpt dit mij naar mijn doel toe of juist er vanaf?” Helpt het je naar je doel toe, dan moet je het doen. Helpt het je er juist niet naar toe? Neem er afscheid van.

Maar ik wil helemaal geen winst maken

En misschien denk je wel “Ik wil wel geld verdienen met mijn bedrijf maar ik hoef echt geen hoge winst te halen.” Dat kan natuurlijk, maar besef je wel dat winst, en dus geld, je de energie geven die je nodig hebt om jouw boodschap, dienst of product in de wereld te zetten. En, dat je dus energie krijgt van winst. Door die energie en het geld dat jij verdient, kun jij nóg meer mensen helpen!

Ook voor mij werkt dit super

Ook voor mij is het belangrijk om daar mee bezig te zijn en te kijken of ik nog op schema lig met mijn doelstellingen. Daarom volgde in onlangs een training om de doelen nog weer eens helder en scherp op papier te zetten. Ik weet nu exact wat ik deze maand moet doen, wat ik komende maanden moet gaan doen om mijn doelen te gaan halen. En, het mooie is dat je ook streng kan zijn tegen je zelf. Ben je halverwege de maand en nog niet halverwege je doel? Dan is het tijd dat je harder aan de sla gaat en zorgt dat het doel behaald wordt. Je weet precies wat je moet doen!

Je plan met mij delen?

Wil je jouw doelen met mij delen? Of wil je feedback of wil je weten of jouw plan een winstgevend plan is? Mail me op en ik neem contact met je op. In een gratis gesprek van 30 minuten geef ik je meteen inzichten en tips om aan de slag te gaan met je plan en de groei van je bedrijf!