Login / Logout

06 531 91 237
×

Fout

Strange, but missing GJFields library for /www/plugins/content/autoreadmore/autoreadmore.php
The library should be installed together with the extension... Anyway, reinstall it: GJFields

Denk je wel eens:
Had een dag maar 48 uur.
Zat er maar een extra dag in de week.
Stond de tijd maar even stil.

Ja? Dan wil ik je helpen! Lees deze blog en leer om effectiever te gaan werken en beter met je tijd om te gaan.

Hoe haal jij meer uit jouw tijd?

Ik spreek vaak ondernemers die het druk, druk, druk hebben. Vandaar dat ik ook ben begonnen met een blog serie over effectief werken en dus meer vrije tijd krijgen. Want ik ben er van overtuigd dat je met een paar simpele stappen veel effectiever kunt gaan werken en daardoor veel meer tijd krijgt voor andere dingen. En dat kan jij dus ook!

Het 80/20 principe
In mijn vorige blog schreef ik dat het belangrijk is om inzicht te krijgen in je werkzaamheden. Daarom gaf ik je de tip om op te schrijven welke werkzaamheden jij verricht voor je bedrijf. En achter die werkzaamheden zet je met welke frequentie ze voorkomen, of het nu of later kan, of het geld oplevert en of jij er blij van wordt.

Heb jij die lijst gemaakt?
Lees dan vooral even verder. Je kunt deze werkzaamheden gaan indelen in vier categorieën:
1. Leren
2. Vaak doen
3. Uitbesteden
4. Stoppen
1. Leren
Het kan bijna niet anders, jij vindt het leuk om jezelf te ontwikkelen. Om kennis op te doen die jij daarna weer kunt gebruiken. Heb jij deze ook opgeschreven op je lijst met werkzaamheden? Dan weet je ook dat dit heel veel van je tijd kan opslurpen.
Deze taak levert je geen geld op maar je wordt er wel blij van. Spreek daarom met jezelf af om hier maar 20% van je tijd aan te besteden. En kies 1 onderwerp uit waar jij beter in wilt worden en focus je daar op. Bijvoorbeeld: Ik wil betere sales technieken ontwikkelen. Of ik wil betere teksten leren schrijven.
2. Vaak doen
Je zult zien dat er op die lijst een aantal zaken voorkomen die je geld opleveren en waar jij ook blij van wordt. Voor mij is dat bijvoorbeeld: Ondernemers adviseren over de stappen die zij moeten nemen om hun bedrijf te laten groeien. Ik krijg hier ontzettend veel energie van en ik krijg er ook voor betaald.

Deze werkzaamheden, die hoog scoren op beide onderdelen, moet je blijven doen! Dat zijn hele waardevolle werkzaamheden. Deze werkzaamheden vallen in ‘de wet van Pareto’ die ook het 80/20 principe wordt genoemd. In 20% van je tijd kun je 80% van je omzet/inkomen generen.
Maak hier een top 3 van, dit zijn werkzaamheden die elke week terug moeten komen.

Daarnaast zullen er een aantal werkzaamheden zijn die jij niet zo leuk vindt maar die wel geld opleveren. Zoals het opstellen van een factuur, een social media post schrijven, een potentiële klant bellen, bij een bedrijf naar binnen stappen etc. Die moet je ook blijven doen, ook voor 20% van je tijd.
3. Uitbesteden
Een aantal zaken kun je ook gewoon uitbesteden. Dat zijn de zaken die moeten worden uitgevoerd en die jij echt niet leuk vindt om te doen. Bijvoorbeeld de administratie, daar kun je iemand voor inhuren. Of huur een marketing assistent die voor jou je Facebookpagina, je nieuwsbrief en je andere Sociale Media kanalen kan bijhouden.
Dit levert meteen wat op! Het kost inderdaad geld maar zie het als een slimme keus en een investering. Het zorgt ervoor dat jij je kostbare tijd kunt steken in zaken die geld opleveren en waar jij blij van wordt.

4. Stoppen
Heb je een aantal taken die veel energie kosten, veel tijd kosten en verder niets opleveren (ook niet op de langere termijn)? Stop dan met die zaken. Dat geeft je energie en tijd om met andere, belangrijkere zaken bezig te gaan.
Voor bovenstaande stappen uit en je zult zien dat je weet welke taken veel tijd en energie kosten. En welke taken jij elke week wel moet doen. Zo kun je slimme keuzes maken en tijd besparen. Zo krijg jij meer vrije tijd!

Nog geen goed inzicht in je werkzaamheden?
Houdt dan komende week een logboek bij waarin jij eerlijk opschrijft wat jij elke dag doet en hoeveel tijd je dat kost. Dus elke dag, elke taak noteren. En ook de tijdslurpers opschrijven zoals ‘iets opzoeken op internet’ en ‘even facebooken’.

En nog een paar tips die je vast al kent maar die echt werken:

Kijk 1 keer per dag in je mailbox.
Doe dit bij voorkeur niet voor 11.00 zodat jij je niet laat afleiden door de mails die om je aandacht vragen. Zo kun je aan het werk gaan met de taken die op je lijst staan.

Plan alle ‘vervelende’ taken aan het begin van de dag. Dan is dat maar weer klaar.
Is dat moeilijk? Gebruik dan de kookwekkertechniek, de Pomodorotechniek: zet je kookwekker op 25 minuten. In die 25 minuten moet jij te taak uitvoeren. Na de 25 minuten neem je vijf minuten pauze en drink je een glas water. Bij voorkeur loop je ook een rondje. Taak nog niet afgerond? Na de vijf minuten pauze ga je weer 25 minuten aan het werk. Meer informatie? https://nl.wikipedia.org/wiki/Pomodorotechniek

Zet je telefoon op stil, zo kun je geconcentreerd bezig zijn en wordt je niet afgeleid.
Ga, later op de dag, iedereen terug bellen die jou heeft gebeld en iedereen terug appen. Vaak denk ik, even snel tussendoor een appje sturen maar merk ik dat het toch langer duurt dan ik denk of dat ik daarna mijn hele concentratie kwijt ben.